Au început atelierele „PerformAccess – Traduceri Performative ale Tăcerii”, un proiect al ULBS dedicat persoanelor cu deficiențe de auz și finanțat prin AFCN
Din 6 septembrie ULBS a deschis la Biblioteca Județeană Astra (American Corner) seria de ateliere din cadrul proiectului „PerformAccess – Traduceri Performative ale Tăcerii”, realizat cu sprijinul AFCN. Aceste ateliere sunt dedicate persoanelor cu deficiențe de auz și, timp de două săptămâni, participantele și participanții vor fi implicați în activități de creație artistică, teatru forum și storytelling. Experiența artistică va fi una diversă și complexă, întrucât se vor explora tehnici artistice non-verbale care folosesc arta vizuală și mișcarea pentru a comunica emoții și idei. Teatrul forum, o formă interactivă de teatru unde publicul intervine pentru a lua decizii pe scenă, le va permite să își interpreteze propriile povești și să descopere soluții creative la provocările cotidiene, prin jocuri de rol și interacțiune cu spectatorii. De asemenea, sesiunile de storytelling îi vor învăța să își structureze poveștile într-un mod captivant, folosind limbajul non-verbal pentru a crea un impact puternic. Scopul acestor ateliere este de a încuraja incluziunea socială și de a oferi o platformă autentică și liberă de exprimare, adaptată nevoilor persoanelor cu deficiențe de auz. Proiectul își propune să creeze un spațiu în care participantele și participanții să exploreze noi forme de comunicare prin artă și să își împărtășească poveștile într-un mod profund și creativ. „Tăcerea” se traduce astfel pe scenă, se performează și desființează stereotipuri cu care persoanele cu deficiențe de auz se confruntă în viața de zi cu zi. Participantele și participanții (echipa de implementare, actrițele, actorii și personalul ULBS) au urmat, în cadrul aceluiași proiect, un curs intensiv de Limbaj Mimico-Gestual coordonat de interpreta Anamaria Stoica, unde s-au familiarizat nu doar cu limbajul non-verbal, ci cu contextul mai larg al persoanelor cu deficiențe de auz în societate. Aceste cursuri și ateliere se vor materializa într-un spectacol de teatru final care își propune să combată ideea unui „corp normal” sau „capabil” considerat necesar pentru pregătirea riguroasă pe care o presupune deprinderea meseriei de actor.
Proiectul implică o largă colaborare între Departamentul de Sociologie, Resurse Umane, Asistență Socială din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane, Departamentul de Artă Teatrală din cadrul Facultății de Litere și Arte, la care se adaugă în calitate de parteneri Biblioteca Astra Sibiu, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu, Direcția de Asistență Socială Sibiu, Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, Asociația Națională a Persoanelor cu Deficiențe de Auz din România Ascultă Viața, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Sibiu, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2, Asociația pentru Dezvoltare Comunitară și Servicii Sociale, Fundația9, Fundația Observator Cultural, Asociația Capital Cultural, Mesagerul Press SRL și Media Independent SIB SRL.
Proiectul este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, ULBS și Biblioteca Județeană Astra Sibiu.
𝐏𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥 𝐧𝐮 𝐫𝐞𝐩𝐫𝐞𝐳𝐢𝐧𝐭𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐦𝐨𝐝 𝐧𝐞𝐜𝐞𝐬𝐚𝐫 𝐩𝐨𝐳𝐢𝐭̧𝐢𝐚 𝐀𝐝𝐦𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐫𝐚𝐭̦𝐢𝐞𝐢 𝐅𝐨𝐧𝐝𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐂𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥 𝐍𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥. 𝐀𝐅𝐂𝐍 𝐧𝐮 𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐫𝐞𝐬𝐩𝐨𝐧𝐬𝐚𝐛𝐢𝐥𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐧𝐭̦𝐢𝐧𝐮𝐭𝐮𝐥 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐬𝐚𝐮 𝐝𝐞 𝐦𝐨𝐝𝐮𝐥 𝐢̂𝐧 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐫𝐞𝐳𝐮𝐥𝐭𝐚𝐭𝐞𝐥𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐩𝐨𝐭 𝐟𝐢 𝐟𝐨𝐥𝐨𝐬𝐢𝐭𝐞. 𝐀𝐜𝐞𝐬𝐭𝐞𝐚 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐢̂𝐧 𝐢̂𝐧𝐭𝐫𝐞𝐠𝐢𝐦𝐞 𝐫𝐞𝐬𝐩𝐨𝐧𝐬𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐞𝐚 𝐛𝐞𝐧𝐞𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐭̦𝐚̆𝐫𝐢𝐢.